En kæmpe fejl!
Viste du at børn faktisk først har opbygget deres identitet, når de er omkring 10 år?
De første 3 år af et barns liv er de mest afgørende, siger de kloge.
Og det er de også.
For det er her, at barnet lærer empati, sympati og evnen til at relatere sig til andre mennesker. Hvis et barn ikke får omsorg, bliver spejlet og talt med er der stor risiko for at barnet senere udvikler sig til et asocialt menneske med psykopatiske træk.
Men det er ikke kun de første 3 år der er vigtige for det er faktisk de næste 7 år der er afgørende for hvordan barnet lærer at opfatte sig selv og hvilket selvbillede de får.
Først når barnet er omkring 10 år taler de kloge om at barnet nu har en fast identitet eller en kerne af et selv.
Og igen spørger du sikkert, hvad har det med grænser at gøre?
Det skal jeg fortælle dig.
Det er vigtigt, hvordan du reagerer når grænserne overskrides!
Når du sætter grænser for dit barn, viser du dit barn hvordan du gerne vil have ham/hende til at opfører sig.
Det kan du gøre nonverbalt eller verbalt.
Du kan nonverbalt sige hvortil grænsen går, ved at vise med krop og ansigt hvis grænsen overskrides. Du kan også fysisk stoppe dit barn. Og desværre er der stadig forældre der går skridtet videre og afstraffer fysisk.
Det er utrolig vigtigt, at der er en sammenhæng mellem det nonverbale og det verbale.
Jeg har tidligere oplevet børn, som har haft svært ved, at aflæse andre børn og deres intentioner.
Det har jeg undret mig over, indtil jeg fik mulighed for, at nærstudere deres forældre. Her blev det tydeligt at deres nonverbale og verbale kommunikation udsendte forskellige signaler.
I den ene familie, jeg arbejdede med, smilede moderen altid også selvom hun irettesatte sine børn. Hendes dreng havde svært ved, at forstå om de andre børn ville var glade eller sure.
Det verbale er det du siger. De ord du bruger og tonen.
Når dit barn overskrider en grænse, hvad siger du så?
Hvilken tone bruger du?
De fleste forældre siger…
Når et barn overskrider en grænse er det normal at forældrene bruger en hårdere tone, bliver stram i ansigtet og siger noget a la “Det er ikke i orden”.
Men nogle forældre bruger ord definitive ord.
Aldrig
Altid
Ingen
Alle
Ord, der får alle mennesker, både børn og voksne, til at føle at deres fejl bliver kæmpestore. Selv små fejl bliver kæmpestore når det bliver mødt af en;
“Du hører aldrig efter hvad jeg siger”
“Du kommer aldrig når jeg kalder”
“Ingen kan lide dig når du gør sådan”
“Alle andre kan godt finde ud af det”
Hvis du bruger sådanne ord, overfor dit barn, vil du få dit barn til, at føle at hans/hendes fejl er kæmpestore.
Men ikke nok med det. Du vil også forvirre det værdibillede, som dit barn er ved at opbygge inden i sig selv.
Du er altså i gang med, at skubbe dit barn ud i en skabelse af en identitet, der bærer præg af følelser som
Jeg er ikke god nok
Jeg laver altid fejl
Jeg kan aldrig lykkes med det jeg laver
Jeg er ikke elskværdig
Så når du sætter grænser er det af afgørende betydning, at du sætter dem i kærlighed og med respekt.
Vil du hører mere om hvordan du kan gøre det?
Så skynd dig ind på dette link, hvor du kan købe billetter til mit foredrag “Børn vil have grænser”.
Det bliver holdt mandag den 18. september 2017 kl. 19-21 på Frederiksberg Bibliotek.
Det var alt for i dag.
Hav en fantastisk weekend.
Mange hilsner
Trine