7 Simple tricks til, at komme ud af døren om morgen!

Velkommen til 7 tricks til, at du og dit barn kommer nemt og
bekvemt ud af døren om morgenen.

Lad mig starte med at sige, at det ikke altid er nemt.

Det ved jeg.

Og særligt ikke, hvis du ligesom mange af mine andre kunder har 2 børn.

Et lille blebarn og et lidt større.

For det kræver sin kvinde at få organiseret morgenen, så der både er tid, ro, hygge og samtidig mulighed for at hjælpe begge børn for ikke at tale om at gøre sig selv klar.

Tid – er det eneste, vi aldrig kan få nok af!

Men det er faktisk muligt at forberede sig ud af rigtig mange uforudsigelige problemer.

Men det er faktisk muligt at forberede sig ud af rigtig mange uforudsigelige problemer.

Og det er noget af det, jeg vil dele med dig.

Du vil måske ved første øjekast tænke, at det, jeg deler, jamen, det siger jo sig selv!

Og det gør meget af det også, hvis du ved, hvordan du skal organisere dig selv og din familie.

Og hvis du ved, hvor de uforudsete problemer ligger og gemmer sig.

De problemer, som ligger klar til at springe op, som en trold af en æske.

Og hvis du kan fastholde de rutiner, der frigiver mere tid.

Men hvis du ikke ved det, så er det ikke så nemt.

Men bare rolig: Du er ikke alene.

Mange af de henvendelser, jeg får, handler faktisk om, hvilke råd jeg har til børnefamilier, der kæmper med morgener fyldt med konflikter og kaos.

Og det er trist, at så mange børnefamilier skal kæmpe med dårlige morgener, når der skal så få ændringer til at skabe mere
ro, bedre stemning og mere tid.

Så hvis du ønsker mere ro, bedre stemning og mere tid…

Så skal du læse med.

Organisér din tid

Når du organiserer din tid, skal du regne med at sætte en time og et kvarter af om morgenen til at stå op, vække dine børn, spise morgenmad, få tøj på og komme ud af døren.

Det er selvfølgelig vejledende, så hvis dit barn springer ud af sengen ved det mindste vink, behøver du ikke sætte et kvarter af til det.

Og så er der transporttiden til skolen eller institutionen oveni.

Så medmindre du er hjemmegående, selvstændig eller hjemmeunderviser dine børn selv, så skal du tidligt op.

Måske er du ikke det største A-menneske, men når du har børn, så er der ingen vej udenom.

Du bliver nødt til at sætte vækkeuret og stå op, når det ringer, for det er dit ansvar.

Og det er dig, der skal sørge for at komme ordentligt ud af døren.

Sæt tid af til dig selv

Få brugt tiden på det der giver dig energi!

Så er det tid til at stå op.

Vækkeuret ringer, og du står op.

Det første kvarter skal du nemlig bruge på dig selv.

Og det er måske det vigtigste trick.

For det er nemlig vigtigt for både for dig selv og dine børn, at du står op før dem.

Jeg ved godt, det ikke altid er muligt, men hvis det er, så vil jeg virkelig anbefale det.

Når du står op før dine børn, får du mulighed for at gøre dig selv klar.

Måske skal du have lidt makeup på.

Måske skal du have en kop kaffe, inden du ser andre mennesker.

Måske skal du bare have tid til at nyde stilheden, inden resten af huset vågner.

Som mor har du ikke meget tid til dig selv.

Så derfor skal du prioritere denne tid.

Nyd den.

Og brug den på det, der er vigtigt for dig.

Men lov mig, du ikke bruger den på at snooze.

Det giver dig ikke mere energi.

Tværtimod.

Faktisk er der en stor risiko for, at du sover over dig.

Men ikke nok med det, så påvirker det at snooze også din hukommelse og dine kognitive evner.

Men det værste er, at hvis du først står op i sidste øjeblik, så kommer du til at stresse rundt, og det kommer hurtigt til at
påvirke dine børn, hvilket kan resultere i total morgenkaos.

Så brug det første kvarter på dig selv.

Det er trick nummer 2.

Forbered morgenmaden på forhånd

Og spar tid!

Morgenmaden er dagens vigtigste måltid.

Det siger de kloge i hvert fald.

Og personligt er jeg enig.

Jeg kan ikke fungere uden morgenmad.

Og det samme gælder for de fleste børn.

Børn har nemlig en meget højere forbrænding end voksne, da de bruger mere energi.

Særligt fordi de som udgangspunkt rører sig meget mere, men også fordi deres krop har brug for energi til at udvikle sig.
For ikke at tale om hjernen, som også har brug for masser energi for at kunne danne de rette forbindelser og for at kunne
lære nye ting.

Så derfor er det vigtigt, at børn altid får den energi, de har brug for.

De travle morgener

Men der er bare ikke altid tid om morgenen til at lave den rigtige morgenmad.

For det kræver ofte mere tid at lave rigtig morgenmad end bare hurtigt at tage en skive toastbrød med marmelade.

Samtidig kræver det også tid at spise den ordentlige morgenmad, da den ikke kan spises i bilen eller på vej ud af
døren.

Så hvad gør den kloge?

Forbereder morgenmaden i forvejen.

Og det er trick nummer 3.

De travle morgener

Måske skal jeg lige kort ridse op, hvad jeg mener, sund og nærende morgenmad for børn er.

Så forstår du måske bedre, hvorfor jeg ikke mener, at en skive hvidt brød med marmelade er god nok.

Børn har nemlig brug for mad, der holder blodsukkeret stabilt.

Børn har nemlig brug for mad, der indeholder vitaminer og mineraler.

Børn har nemlig brug for sund fedt.

Og derfor er hvidt toastbrød ikke ordentlig morgenmad.

Hvordan kan jeg forberede morgenmaden i forvejen?

Det kan du nemt gøre.

Det kræver lidt tid om aftenen, men her kan du lave det sammen med dit barn, eller når du alligevel skal lave madpakken.

I det følgende vil jeg præsentere dig for 3 nemme løsninger, som jeg selv laver/forbereder om aftenen.

Men hvad er god morgenmad?

Overnight oats eller kold grød

Du kender den måske ikke?!

Så lad mig kort forklare.

Overnights oats er i bund og grund havregrød, der tilbereder sig selv i køleskabet mens du sover.

Du blander grovvalset havregryn med mælk og yoghurt i et glas/en beholder med låg, og så har du basen.

Den stilles i køleskabet til næste morgen.

Her kan du så putte frisk frugt og kerner på.

Jeg gør personligt det, at jeg putter solsikkekerner, hampefrø, lidt vaniljepulver, frosne hindbær/brombær ned i basen og lader den stå til dagen efter.

Vi spiser den, som den er, uden ekstra frugt.

Og det smager fantastisk.

Næsten som en dessert.

Chokolade Smoothie

Det er den bedste og sundeste morgenmad jeg kender, og den kan også laves dagen i forvejen.

Samtidig er den god til børn, der ikke har den store appetit om morgenen.

Det eneste, det kræver, er en stavblender.

Jeg plejer at bruge bananer, frossen spinat, et par dadler, mælk/plantemælk, havregryn og kakaopulver. Det hele blendes
og sættes i køleskabet og drikkes som morgenmad.

Du kan selv tilpasse væske niveauet, afhængig af om den skal være tynd og let at drikke eller mere tyk.

Det fede ved denne er, at du kan “gemme” næsten alt i den.

Jeg putter gerne en god olie og d-vitamin dråber i.

Men det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du ellers kan putte i.

For kakaoen “dækker” næsten alle smage.

Sæt det hele frem!

Det er måske ikke raketvidenskab, men i en travlt hverdag kan det gøre underværker.

Dæk bordet med tallerkner, skeer, honning/sukker, nødder, rosiner og havregryn.

Når du så står op, skal der kun hentes mælk.

Og så har du sikret dit barn en sund morgenmad.

Sæt et kvarter af om morgenen til at vække dit barn og et kvarter af til at spise morgenmad.

Lad dit barn spise i nattøjet, så du slipper for at stresse over, at de spilder på det rene tøj.

Prøv at undgå at skynde på dit barn.

Hvis du ved, at dit barn er en langsom spiser, så sæt 20 min af.

Når tiden er gået, siger du, at nu er det tid til at tage tøj på, og så er maden slut.

Hvis dit barn er hurtig til at spise, så kort tiden ned.

Lad dit barn sidde ved bordet, eller giv ham eller hende mulighed for at gå ind og tage tøj på.

Det er ikke nu, der skal leges eller ses tv/iPad.

Det var det første kvarter.

Sæt det hele frem!

Kender du dette scenarie?

“Du skal tage de tykke bukser på, for det er koldt!”

“Nej, jeg vil have kjolen/tynde bukser på!!”

Hvis du er som de fleste andre børnefamilier i Danmark, så kender du denne situation.

Du har gjort dig tanker om, hvad dit barn skal have på af tøj.

Men det har dit barn også.

Magtkampen

Det betyder desværre ofte en magtkamp, som i bedste fald kun resulterer i, at dit barn får noget “forkert” tøj på.

Men i værste fald betyder det en ødelagt morgen, hvor både du og dit barn bliver sure og kede af det.

En følelse, der kan være svær at slippe igen.

Særligt, når du så afleverer dit triste barn i børnehaven eller skolen, fordi der ikke har været tid nok til at blive gode venner
igen.

Vælg tøj om aftenen eller kun en gang om ugen

Så hvad kan du gøre for at ændre det?

Mange af de forældre, jeg taler med, har allerede luret fordelene ved at finde tøjet frem om aftenen.

Om aftenen er der mere ro.

Stemningen er som ofte mere afslappet.

Hvis du vælger at finde tøj sammen med dit barn her, har du allerede sparet en masse tid om morgenen.

Samtidig med at du har mulighed for at lære dit barn noget omkring det tøj, som vi vælger at gå i og om vejret og vores
egen krop.

Pædagog på banen

Nu bliver det måske lidt pædagogisk, men der er så meget læring i at inddrage sit barn i noget så simpelt som at vælge sit
eget tøj.

Du giver dit barn mulighed for:

• At finde sin egen stil

• At få en forståelse for, hvilken type tøj der passer til hvilken lejlighed

• At få en forståelse for, hvilken type tøj der passer til hvilken type vejr

• At få en følelse af ansvar

• At få en følelse af sin egen krop, og hvilken type tøj som er behageligt at have på

• At arbejde med selvhjulpenhed.

For det, der sker, når du lader dit barn vælge selv, er, at valget bliver hans/hendes.

Fra børn er omkring 2 år, kan du begynde at inddrage dem i tøjvalget.

Det er selvfølgelig vigtigt, at du ikke bare åbner skabet og beder dit barn om at vælge.

I stedet skal du tale lidt om, hvilken årstid det er.

Hvor varmt/koldt vejrudsigten spår, at det vil blive.

Om der er nogen særlige begivenheder/hensyn, der skal tages.

Og så læg et par stykker tøj frem, og lad dit barn vælge.

Valget er truffet

Når det så bliver morgen, ligger tøjet allerede fremme, og det bliver nemt at bede dit barn om selv at tage det på.

Så hjælper du nemlig også dit barn med at udvikle sin selvhjulpenhed.

Hvis der bliver ballade, og det kan ske, så er det meget nemt at sige: “Jamen, det var dig selv, der valgte det. Så det er det, du
tager på nu.”

Og så kan dit barn glæde sig til om aftenen, hvor han/hun kan få lov til at vælge igen.

Når du holder fast i dit barns valg, lærer du samtidig dit barn om valg og konsekvenser.

Samtidig er det vigtigt læring, særligt når dit barn bliver større og skal til at træffe større og mere afgørende valg.

Men du kan spare endnu mere tid…

Og bruge tiden mere fornuftigt ved at kun finde tøj en gang om ugen.

Det lyder måske lidt ekstremt.

Men som du sikkert ved, så er hverdagsaftener altid lidt kaotiske.

Du kommer træt hjem fra arbejde, og der skal både laves mad, hygges, bades og puttes.

Dit barn er træt efter en lang dag i børnehave eller skole og har ikke brug for for mange valg.

Så derfor kan du slippe for bøvlet og kun finde tøj om lørdagen.

Lørdag er den bedste dag, for der har I haft fri og skal ikke skynde jer i seng, for det er stadig weekend.

Kig på vejrudsigten, kalenderen, og find tøj til hele ugen.

Læg det enten i bunker på en hylde i skabet eller læg det i en kasse, så dit barn selv kan tage det fra kassen.

Det var det trick nummer 4.

Brug et kvarter på at børste tænder og at lade dit barn komme i tøjet.

Prøv at lade dem gøre det selv, og hvis dit barn ikke kan, så øv i weekenden.

Du skal se, hvor stolte dine børn bliver, når de selv kan.

Forbered madpakken om aftenen sammen med dit barn

Madpakker er klamme!

Sådan har jeg det i hvert fald, hvis min madpakke bliver lavet dagen i forvejen.

Brødet er blevet blødt.

Agurken har mistet sin friskhed.

Alt smager af det, der har den kraftigste lugt, eller det, den nu har ligget på.

Så det er ikke en løsning for mig at smøre min madpakke i forvejen.

Og sådan har mange børnefamilier det også.

Så hvad er det, jeg foreslår?

Det er at forberede madpakken i forvejen og så først lave den om morgenen.

Sparer jeg tid på det?

Ja.

Du sparer tid om morgenen.

Men ikke nok med det, så får du også en oplagt mulighed for at bruge noget kvalitetstid sammen med dit barn.

Samtidig med at du inddrager dit barn i familielivet.

Og du giver dit barn mulighed for læring.

Det er lige et kinderæg – hele 3 ting på én gang!

Så hvordan skal jeg gribe det an?

Det første, du skal, er at købe nogle af de små/mellemstore plastbokse.

Hvis du ikke kan lide plastik, findes der forskelle glas a la patentglas, som også kan bruges.

Jeg har selv valgt glas fra Weck, som har en flot udformning, er nemme at komme i, og så kan jeg se, hvad der er i glassene.

Jeg laver altid selv pålægssalater til rugbrød, og de er nemme at lave direkte i glasset.

For tiden er mine favoritter ørredsalat (røget ørred,mayonnaise, sennep, karse), æggesalat (æg, karry, mayonnaise,
karse) og tunsalat (tun, mayonnaise, majs, rød peber og cornichoner). Alle går godt til børn.

Hvis du ikke selv laver dit pålæg, så gør du bare det, at du lægger dit pålæg i disse bokse. Pil pålægget fra hinanden og
skær det eventuelt i den størrelse, som passer til dit brød.

Fordelen ved at lægge det i bokse er, at det bliver nemt at komme til. Samtidig kan både glas og bokse stables, så du bare
kan tage en række ud.

Om aftenen forbereder du også de forskellige slags gnavegrønt, du og dit barn skal have med.

Prøv, om du ikke kan få så meget grønt ind som muligt. Det kan være cherrytomater, agurkestave, gulerodsstave,
sukkerærter, peberfrugter eller små, dampede broccolibuketter.

Stil det hele i køleskabet.

Stil alle de ting frem på bordet, som du skal bruge for at lave madpakken.

Madkasse,
Mellemlægspapir
Indpakningspapir
Skærebræt
Smørekniv
Brødkniv osv.
Organisér bordet, så det ligger i den rækkefølge du skal bruge det.

Kinderægget

Som jeg skrev tidligere, så er der, ud over at spare tid om morgenen, også andre fordele.

Hvis du vælger at forberede madpakken om aftenen, er det oplagt at inddrage dit barn.

Forklar dit barn, at du gerne vil have ham/hende til at hjælpe med at forberede madpakken, og at du gerne vil have, at I gør
det sammen.

Hvis dit barn siger, at det gider han/hun ikke, synes jeg, at det er helt i orden at sige, at det gider du faktisk heller ikke men at
madpakkerne jo skal ordnes, og at I derfor skal hjælpes ad.

Når du inddrager dit barn i organiseringen, viser du dit barn, at du har tillid til ham/hende.

At du tror på, at han/hun har noget at tilbyde fællesskabet. Det giver dit barn en følelse af at være en del af familien og
samtidig giver det dig og dit barn en særlig stund sammen.

Eller populært sagt kvalitetstid sammen.

Du viser også dit barn, at han/hun har mulighed for at være med til at bestemme, hvad der skal på madpakken, og på den
måde støtter du dit barn i at lære at tage bevidste valg, der er gode for ham/hendes sundhed.

Du understøtter også sproget og sprogudviklingen ved at tale med dit barn om de forskellige former, farver og teksturer.

Og hvis du vil, så er det oplagt at snige lidt matematik eller talkendskab ind.

Det kan du gøre ved at lade dit barn tælle, hvor mange gulerødder der er.

Ved de større børn kan du tale om, hvor mange stykker der kan komme ud af en gulerod og altså begynde at tale om brøker.

Når al “arbejdet” er gjort, har dig og dit barn haft en hyggelig stund.

Samtidig med at I har forberedt madpakken, hvilket gør det nemt og hurtigt for dig om morgenen at lave den, uden at du
først skal finde de forskellige ting frem og forberede dem.

Det er en af de måder, jeg sparer tid på hver dag.

Det er trick nummer 5.

Om morgenen bruger du så enten noget af dit ”eget” kvarter, eller laver du madpakken, mens dit barn spiser?

Ihh, hvor har jeg glædet mig til at dele dette trick med dig.

For det er bare en af de største kampe, der udspiller sig om morgen i mange af børnefamiliernes hjem.

Nemlig kampen om at tage overtøjet på.

Brug det sidste kvarter af din tid på at komme i overtøjet og komme ud af døren.

Men gør det sjovt.

Vi kender det fra os selv.

Det er bare ikke sjovt at gå ud i den kolde mørke morgen, når det nu er så lyst og varmt inde.

Men hvis du gør det til en leg, bliver det meget mere sjovt at komme i tøjet.

Tage jakken på.

At tage en jakke på er måske ikke specielt sjovt, så hvorfor ikke finde på sjove måder at tage den på.

Mission impossible – Gør det til en leg.

Piratklo

Fortæl en kort historie om, at der har været en pirat, som har stjålet dit barns jakke.

Den hænger på hans klo, så dit barn skal forsigtigt stjæle den tilbage.

Hæng jakkens hætte på en krog eller et dørhåndtag, afhængig af hvad der passer til dit barns højde.

Drej den rundt og put armene ind i ærmerne. Prøv nu at få hætten af krogen, mens jakken er på.

Sovejakke
Fortæl en kort historie om, at dit barns jakke har holdt fest hele natten og nu ligger på gulvet og sover.
Dit barn skal tage jakken på uden at løfte den op fra gulvet.

Læg jakken på gulvet og spred ærmerne og hætten ud.

Bed dit barn om at lægge sig i jakken og tage den på liggende og så rejse sig op.

Superhelten

Dit barn er en superhelt, men mangler sin kappe.

Jakken er kappen.

Læg jakken på et bord med ryggen ned mod bordet og hætten ud over bordkanten.
Stik armene ind og sving jakken bagud, så den kommer på plads.

Gå derfra som en rigtig superhelt med kappe og det hele.

Brandmænd

Som brandmand skal man hjælpe hinanden med at få det tunge brandmandsudstyr på, så I kan komme ud og slukke
brænde.

Dit barn giver dig eller sin søskende jakke på, du giver dit barn jakken på osv.

Alle i familien giver hinanden jakke på.

Sko/støvler

Find din makker

Stil en sko/støvle frem og læg den anden ned i en kasse med andre sko.

Dit barn skal hurtigst muligt finde sin sko/støvle og tage dem begge på, mens du tæller.

Hue

Læg alle huer og hatte ned i en kurv, og så skal dit barn finde sin, mens du tæller.

Bagefter er det din tur.

Det var trick nummer 6.

Men inden jeg slutter helt, så lige en advarsel.

Det er vigtigt, at du kun bruger denne taktik som første valg.

Du må altså ikke bruge den, når dit barn først har sagt “Nej, jeg vil ikke tage overtøj på”.

Hvis du gør det, så lærer du dit barn, at hvis han/hun brokker sig, så gør du det til noget sjovt.

Og det er en glidebane.

For alt er ikke altid sjov og ballade, og det er også en vigtig lærdom.

Så er vi nået til det sidste trick.

Et trick, der får turen til børnehaven eller skolen til at føles som en leg.

Du har indtil nu fået 6 tricks, og hvis du har fulgt dem alle, så er du kommet ud af døren til tiden uden frustrationer,
konflikter og diskussioner.

De 6 tricks var
1. Organisér dig til mere tid
2. Sæt tid af til dig selv
3. Forbered morgenmaden på forhånd
4. Vælg tøj om aftenen eller kun en gang om ugen
5. Forbered madpakken om aftenen sammen med dit barn
6. Mission impossible – Gør det til en leg
Og det 7. trick:
7. Få en flyvende start – giv en mission

Få en flyvende start – Giv en mission

Giv en mission

Ser dit barn Paw Patrol, Brandmand Sam eller andre tegnefilm, så giv dit barn en mission fra den verden.

Fortæl, at du er blevet ringet op, og at I på vej til skole eller børnehave har fået en vigtig mission.
En kat er fanget oppe i et træ, en hund er løbet hjemmefra; der er ild i en skraldespand.

Og det er kun jer, der kan løse missionen.

På vejen kigger I så efter katte, hunde, skraldespande, og når I finder den/dem, er missionen fuldført.

Hvis det er en skraldespand, kan I jo også bruge fingrene som slanger og ”sprøjte vand”, til branden er slukket.

Tælle

En anden sjov leg er at tælle lygtepæle eller røde biler.

Hver gang du eller dit barn ser en lygtepæl, skal I sige det tal, I er kommet til, højt.

Det er en ret simpel leg, men den styrker faktisk dit barns evne til at fokusere sin opmærksomhed.

Samtidig med at I bliver bedre til at tælle.

Er dit barn en haj til at tælle, så tæl hvor mange lygtepæle der er på vejen ud, og tæl så ned på vej hjem.

Det er krævende selv for voksne.

Jeg håber, du har fået noget brugbart ud af dette. og at du vil bruge mine tricks, så også du kan få en morgen uden
konflikter, råben og kaos.

Mange hilsner
Trine