“Hvordan ændre du en vane – helt konkret.”

Som lovet kommer der her en artikel hvor vi dykker dybere ned i hvordan du ændre en dårlig
vane.

Hvis du har hørt foredraget ved du allerede hvordan du spotter den dårlige vane og hvordan du kan bruge metoden til at ændre den.

Men i denne artikel dykker vi lidt dybere ned i hvordan du helt konkret kan gribe det an, ud fra nogle konkret eksempler.

Og lad os starte med følgende eksempel: Dit barn bruger gråden til at kommunikerer med.

Når dit barn ikke kan finde ud af noget græder han eller hvis han får et nej græder han.

Han har altså fået en dårlig vane med græde i stedet for at give udtryk for hans frustration.

Trin 1:

Er at du blive bevidst om den dårlige vane.

Hvis du har et barn der endnu ikke kan kommunikerer verbalt er det vigtigt at du har sikret dig at hans gråd ikke er et udtryk for smerte eller andet ubehag.

Prøv at tænke ind:

Hvad vil du gerne se at vanen blive ændret til?

Hvad er et succeskriterie?

Hvis han ikke har sprog, hvordan skal han så kommunikere med jer, skal han pege, sige lyde eller noget tredje.

Over hvor lang tid vil I gerne arbejde med at ændre vanen?

Det tager 21 dage at ændre en vane.

Så det kunne være et bud.

Er det realistisk at dit barn kan ændre denne vane eller har I brug for hjælp udefra?

Nogle vaner kan være svære end andre at ændre.

Husk du kan altid booke en gratis og uforpligtende afklaringssamtale hos mig.

Trin 2:

Formulere dine mål positivt. “Jeg vil gerne have at min søn bruger sine ord i stedet for at græde, når der er noget der er svært”

Trin 3:

Tredje trin handler om at du skal skal på lidt detektivarbejde.

Hvad er det at vanen giver dit barn?

Hvad får din søn ud af at græde? Omsorg, hjælp, det han vil have, opmærksomhed?

Når du finder ud af hvad det er vanen giver dit barn, bliver det meget nemmere at finde en erstatning.

Hvis det er sådan at du kommer hver gang han græder, så har han lært at det er måden at få hjælp på.

Nu skal du så finde ud af hvordan du give ham hjælpen, uden at han græder først?

Måske skal du tilbyde ham hjælp, når du ser at det bliver svært for ham.

Måske skal du være meget opmærksom på når han ikke græder og anerkende det.

Måske skal du bede ham om at bruge sine ord eller italesætte hans behov “Vil du gerne have hjælp?”

Trin 4:

Kom i gang.

Når I har besluttet jer er det bare at komme i gang.

Prøv om I kan tænke den nye vane ind i jeres faste rutiner.

Gør det regelmæssigt med meget opmærksomhed.

Overdriv gerne i starten da det hjælpe hjernen med at huske den nye vane.

Og gør det konsekvent.

Næste eksempel:

Dit barn afbryder hele tiden.

Trin 1:

Første trin er at du blive bevidst om den dårlige vane.

Prøv at tænke ind:

Hvad vil du gerne se at vanen blive ændret til?

Måske er det ultimative mål at han venter på at det bliver hans tur, eller at han på anden måde end at afbryde, kommunikerer at han har noget på hjertet.

Hvad er et succeskriterie?

Jo ældre dit barn er, jo mere kan du, som udgangspunkt forvente.

Men hvis du har et barn med svag impulskontrol så kan du ikke forvente at han kan holde sine impulser tilbage. Det er så det der skal arbejdes med først.

Over hvor lang tid vil I gerne arbejde med at ændre vanen?

Igen vil jeg anbefale mindst 21 dage.

Er det realistisk at dit barn kan ændre denne vane eller har I brug for hjælp udefra?

Hvis dit barn har svag impulskontrol kan du evt overveje om kurset “STYRK dit barns selvkontrol” er noget for jer.

Trin 2:

Formulere dine mål positivt. “Jeg vil gerne have at min søn venter med at tale til jeg har talt færdig.”
Trin 3:

Tredje trin handler om at du skal skal på lidt detektivarbejde. Hvad er det at vanen giver dit barn?

Hvad får din søn ud af at afbryde? Omsorg, hjælp, det han vil have, opmærksomhed?

Når du finder ud af hvad det er vanen giver dit barn bliver det meget nemmere at finde en erstatning.

Hvis det er sådan at han får lov til at fortælle hvad han har på hjertet hver gang så har han lært at det er måden at blive hørt på.

Nu skal du så finde ud af hvordan du give ham hjælpen uden at han afbryder?

Måske skal du ignorere ham.

Måske skal du bede ham vente til du er færdig med at tale.

Måske skal du anerkender hver gang han ikke afbryder når du taler.

Du kan sige ting som ” Hvor var det dejligt at du ikke afbrød mig da jeg talte.”

Trin 4:

Kom i gang.

Når I har besluttet jer er det bare at komme i gang.

Prøv om I kan tænke den nye vane ind i jeres faste rutiner. Altså den løsning I vælger at gå med.

Gør det regelmæssigt med meget opmærksomhed.

Overdriv gerne i starten da det hjælpe hjernen med at huske den nye vane.

Og gør det konsekvent.

Det var de 2 eksempler jeg har valgt at skrive om i denne artikel.

Jeg håber det blev helt konkret og at du nu bedre kan overføre metoden til de problematisk du står i.

Tilbage til de skønne møgungers KLUB