1.”Tro at dit barn får nedsmeltning med vilje.”

Der er ingen børn eller voksne, for den sags skyld, der ønsker at miste kontrollen over sig selv. Det er voldsomt både at miste kontrollen og at overvære en nedsmeltning. 

Så anerkend det og ros dig selv for at være i det.

2. “Tag fat i dit barn eller hold 

det.”

Vi kan som forældre og omsorgspersoner tror at børn har brug for omsorg og nærvær når de har det svært. 

Og det er oftest også rigtigt men mens en nedsmeltning løber af er det vigtigt at undgå berøring, særlig med spændte muskler, da dette smitter.

De eneste tidspunkter hvor du kan tage fat i dit barn er når han er til fare for sig selv eller andre.

Og her kan du med fordel bruge barnets bevægelser og aktivt slippe efter et par sekunder.

3.”Tro at du skal flytte dit barn fra situationen.”

Når børn får en nedsmeltning er det vigtig at du ikke flytter rundt på dem.

Prøv i stedet at flytte fx søskende og andre mennesker væk så der er plads og ro.

Nogen gange er man nødt til at flytte på sit barn – når det er nødvendigt så gør det kort og hurtigt.

4.”Tro at du kan påvirke situation eller at du kan få den til at gå over hurtigt ved at gøre noget bestemt.”

Når en nedsmeltning indtræffer får den sit eget liv med sine egne faser den skal igennem. Man kan ikke skynde på dem eller sprige faser over. Så det bedste man kan er at vente – det er ofte nok.

5.Vær tæt på dit barn.”

Børn der har en nedsmeltning har ikke brug for at du er helt tæt på. Lad gerne dit barn være alene men vær i nærheden og til rådighed.  Når dit barn er klar, har han brug for dig. En lille parentes er at børn er forskellige og der er stor forskel på hvor barnet er i nedsmeltning fasen, så aflæs dit barn og se om dit barn har brug for en hånd på ryggen for at falde til ro.

6.”Tale med høj stemme.”

Dæmp din stemme hvis det er nødvendigt at sige noget og ellers vær stille. Måske kan du sige Ssshhhh eller rooooolig med dæmpet stemme og gerne lidt monotont.

7.”Send dit barn på værelset efter en nedsmeltning.” 

Nedsmeltninger hårde både fysisk og følelsesmæssig. Det er noget der tapper energi og derfor har dit barn et behov for at føle sig elsket og få fyldt noget energi på kroppen.  Så du kan med fordel drikke lidt varm kakao, spise en bolle eller læse en bog sammen. Gør gerne noget sammen som er hyggeligt. 

8.”Give dig selv eller dit barn skylden.”

Det er ikke konstruktivt at arbejde med skyld. For det handler ikke om hvem der var skyld i nedsmeltning men hvad der var skyld i nedsmeltning. Brug derfor heller krudt på at se på hvad der kunne være årsagen. Var der for meget sansestimuli, blev der stillede for mange krav, kunne dit barn ikke følelses regulere eller noget helt fjerde. Og så prøv at undgå det der udløste nedsmeltning i fremtiden. 

9.”Blive vred” 

Det er nemmere sagt end gjort men det er ikke fordrende for en nedsmeltning at du bliver vred og måske skælder ud. Tværtimod kan du med fordel huske på at dette ikke er noget dit barn gør med vilje og hvis du kan huske på det bliver det nemmere at se på dit barn med kærlige og omsorgsfuld øjne.

10.”Tro at du ikke kan undgå nedsmeltning” 

Når selve nedsmeltning indtræffer er der ikke meget at gøre andet end at vente på den er overstået og selvfølgelig undgå at gøre den værre ved at gøre ovenstående ting.

Men du kan gøre meget for undgå at dit barn får en nedsmeltning. 

Prøv at kigge på jeres generelle stressniveau, er det højt og er der steder I kan skrue på det. 

Kan I måske står tidligere op så I ikke skal skynde på dit barn? 

Eller skal der skæres ned på familiebesøg, legeaftale eller fritidsaktivitet?

Har I en struktur i familien der gør hverdagen forudsigelig og genkendelig?

Er du selv stresset?