Velkommen til månedens redskab  “Lyssignalet

“Lyssignalet” 

Velkommen til månedens redskab. 

Månedens redskab er en konkret metode eller redskab der kan hjælpe dig, som forældre til at få en  bedre kommunikation, færre konflikter, mere selvstændige børn eller bedre relation med dit barn. 

December måneds redskab er “Lyssignalet” handler om at kravtilpasning.

Det er vigtigt at vi tilpasser vores krav til vores og særlig i forhold til hvor meget overskud de på den pågældende dag.

Børns “dagsform” er meget svingende, hvilket vil sige at der er stor forskel på hvor meget energi og overskud de har.

Det kan sammenlignes med at du også ændre din måde at kører bil på, når det er tåget eller regner. På samme måde skal du ændre og tilpasse dine krav til dit barn afhængig af om han er tåget eller regnfuld.

Det er selvfølgelig også vigtigt at huske at måden du skal møde dit barn på ikke bare ændre sig fra dag til dag, men den kan også variere fra time til time.

En måde at identificere dit barns dagsform på, er ved at bruge Lyssignalet.

Grøn dag:

Her må du kører på.

Har dit barn en grøn dag betyder det, at han kan det meste selv, der er er overskud til at honorerer de fleste krav, forudsat de selvfølgelig bliver sat i forhold til hans udviklingsniveau.

På grønne dag er det din opgave at hjælpe og støtte. Det kan være du bare skal række jakken frem og så tager han den selv på.

Ved aktiviteter kan dit barn nemt deltage og være med i en længere periode (10-20 min) inde han har behov for at trække sig og få en pause. 

Gul dag:

Her skal du standse op.

På gule dage er overskuddet mindre og dit barn har brug for mere hjælp og guidens.

Her er det ikke nok bare at række jakken frem. Du skal måske vise ham hvilken arm han skal starte med og guide ham med små skridt. Her er din opgave at hjælp.

Ved aktiviteter skal dit barn muligvis holdes i hånden og have en tydelig 1til1 kontakt med dig.

Her kan han deltage i en kortere periode (5-10 min) inde han skal have en pause. Her skal der helst ikke ske for meget og søskende kan med fordel være et andet sted.

Rød dag:

Her skal du stoppe.

På røde dage skal du ikke stille krav, men i stedet tage ansvaret og hjælpe dit barns hele vejen igennem. Du skal give ham jakke på selvom du ved at han selv kan andre dage.

På røde dage er det din opgave at tage ansvaret og gøre det for ham.

Du skal ikke være bange for at dette fører til at dit barn aldrig selv vil gøre noget. For det er ikke tilfældet. Børn vil gerne selv når de kan.

Ved aktiviteter skal der ikke forventes at dit barn kan deltage.

Hvordan identificerer du om det er en rød, gul eller grøn dag:

Vær gerne opmærksom på følgende:

Afleverer du ham senere eller tidligere end han plejer?

Hvordan er stemningen i familien?

Hvordan passer påklædningen til dagen/ har der været konflikter i forhold til tøjvalg?

Har det lige været ferie, weekend eller har han været hjemme grundet sygdom?

Vær opmærksom på hans signaler:

Hvordan er hans kropssprog?

Hvor meget eller lidt taler han?

Græder han nemt?

Er han hurtig til at blive afledt når han er frustreret?

Hvem søger han?

Gør han noget bestemt med kroppen/hoved?

Vil han gerne trække sig fra de andre?

Vær opmærksom på hans frustrationstærskel:

Har han det varmt?

Har han det koldt?

Er han tørstig?

Er han sulten?

Skal han have skiftet ble?

Er der nye voksne på stuen?

Er han endt i en konflikt han ikke selv kan løse?

Du kender dit barn, så husk at mærke efter og se på alle de små signaler han sender afsted.

Ved at bruge denne metode bliver du bevidst om hvordan han har det og dermed kan du tilpasse dine krav, ændre hvor mange stimuli han bliver udsat for eller hjælpe ham med at regulere sine følelser og dermed undgå mange af de nedsmeltninger der opstår.

Mange hilsner 

Trine