Skolen kan være et problem!
Det er ikke nemt, det med skolen
Hvis du har fulgt mig lidt, ved du sikkert at jeg virkelig brænder for at give børn den bedste skolestart der er mulig.
Desværre er det ikke altid det lykkes.
I dette brevkassebrev, som jeg har fået fra nogle desperate forældre er det netop i skolen det er svært.
Hver uge får jeg spørgsmål fra forældre der alle oplever at det er svært.
Alle spørgsmålene kommer fra Baby.dk hvor jeg er brevkasse-ekspert og fra forældre der kontakter mig direkte på kontakt@naturligopdragelse.dk
Fælles for alle spørgsmål er, at de alle handler om problematikker som alle forældre oplever i større eller mindre grad.
Derfor har jeg valgt at gengive nogle af disse spørgsmål, for på den måde at hjælpe flest mulige forældre.
Alle forældre er indforstået med at deres spørgsmål og svar bliver offentliggjort.
Vi har en udfordring med vores enebarn, en 8 årige dreng
Han går i 2. klasse, og er dygtig i skolen. Herhjemme går det fint, han er en nem dreng, og vi er en velfungerende familie.
Men i skolen, kan han ikke sidde stille, har et meget grimt sprog, og laver uro i timerne.
Vi forstår det ikke, for sådan en dreng, ser vi slet ikke hjemme.
Vi har prøvet med konsekvenser, som ingen legeaftaler, ingen håndbold, og skæld ud, men det er som om at det bliver værre af.
Så har vi prøvet med stille og rolig snak, og alligevel kram (selv om det kan være svært) og ubetinget kærlighed, men heller ikke dette hjælper.
Han bliver 9 år til april. Vi har også prøvet at han ikke får noget nyt, eller efter en god periode, får f.eks. nye håndboldsko, eller en tur i svømmehal.
Han har fået lavet en WISC (Wechlers Intelligence Scale for Children), og der var intet, psykologen på skolen har overvåget ham, og kunne jo godt se udfordringerne, men kom ikke med noget konkret, vi kunne bruge til noget.
Vi mangler værktøjer til at komme videre, til at få ham til at stoppe med den opførsel, kan i hjælpe med det?
På forhånd tak.
Fra en desperat Mor og Far.
Kære desperate forældre
Tak for jeres spørgsmål.
Det lyder som en frustrerende situation I er i.
Jeg går ud fra at I har talt med skolen, siden der har været psykolog indover?
Men har I spurgt jeres dreng om hvorfor han opføre sig som han gør i skolen?
Det er utrolig svært at give jer en grund til hvorfor han opføre sig som han gør. Og derfor er det også svært at give jer nogle helt konkrete råd.
Dog kan jeg ikke lade vær med at tænke at der er noget i den kontekst “skolen” som “trigger” ham.
Og derfor er det også her, jeg tænker at I skal sætte ind.
Prøv at finde ud af om det er i særlige timer han reagerer eller om det er når han har en bestemt lærer?
Hvem sidder han ved siden af og hvor i klassen sidder han?
Letpåvirkelige børn
Jeg har tidligere arbejdet med børn der har været meget let påvirkelige i forhold til deres klassekammerater.
Og disse børn har haft stor gavn af, at blive rykket frem i klassen, så de sidder tættere på læreren og ude til siden, så de kun har en sidemand.
En anden ting jeg også tænker, er om I har fået tjekket hans hørelse?
Hvis han har svært ved at høre, kan det være grunden til at han laver uro.
Men det, der nok er det vigtigste, er at finde ud af hvilken rolle han har i klassen?
Det lyder nemlig som om at han er blevet den, der kan få de andre til at grine eller hæve et øjenbryn.
Han er måske blevet “klassens klovn” og det er nu hans position.
Og han gør hvad han kan får at bibeholde denne position. Det giver ham måske følelsen af, at have venner eller at de andre kan lide ham.
Lige meget hvad det handler om, er det utrolig vigtigt at I får oprettet et samarbejde med skolen.
Hvis der ikke er noget kognitivt eller socialt “galt” med ham, så har skolen en forpligtigelse til at hjælpe med at finde oversagen i den kontekst.
I kan ikke straffe ham hjemme når det er i skolen det sker. Derfor er det vigtigt at I sammen med skolen finder en løsning.
Som tidligere nævnt kan det være at han bliver flyttet frem eller tilbage i klassen.
Eller at få en skærm op, så han ikke bliver fristede til at provokere for at føre sig frem.
Eller måske skal I overveje om den klasse/skole passer til ham.
I er meget velkommen til at skrive igen med svar på mine spørgsmål. På den måde kan jeg måske giver nogle mere konkrete råd.
Mange hilsner
Trine