Velkommen til en helt ny verden!

En helt ny verden – det er skolen for dit barn!

Kan du huske første dag på din arbejdsplads eller studie?

Det er skræmmende ikke?!

En helt ny verden, nye mennesker, nye rum, nye regler og mange af dem er ikke engang åbenlyse. De er nogen du selv skal opsnappe hen af vejen. Og ofte ser du dem først når du har overskredet dem.

Sådan er det også med skolen.

De fysiske rammer

Når dit barn starter i skole er skolen som en labyrint af nye veje og lokaler. I 0 klasse er der ofte en pædagog eller lærer, der de første mange måneder, følger dit barn rundt til de forskellige steder og til SFO én. Hun lærer dit barn at navigere i denne helt nye verden.

Men det er stadig et massivt indtryk dit barn skal kunne kapere. Samtidig med at dit barn skal kunne lærer nye ting i klassen, lære de nye sociale spilleregler og de nye strukturelle rammer.

Den fysiske ramme stiller også krav til barn mod og evne til at omstille sig.

Tænk f.eks. på et skoletoilet. Modsat toilettet i børnehaven er det et “rigtig” voksen toilet altså store toiletter. Døren kan låses. Og der er ikke nogle der kommer og tørre dig når du er færdig heller ikke selvom du sidder og råber i halve timer.

Da jeg i min første praktik af pædagog uddannelsen havde jeg netop sådan en oplevelse. En pige var lige startede i o klasse og havde stadig ikke helt fundet ud af de fysiske rammer derfor havde hun forvildet sig over på de “storebørns” gang. Og da hun skulle på toilettet blev hun nød til at bruge et af deres.

Problemet var, at hun ikke havde lært at tørre sig hjemmefra, så da hun var færdig gav hun sig til at råbe “Jeg er færdigeeeeeee.”

Men der var ingen der hørte hende.

Da frikvarteret var færdigt kunne vi ikke finde hende og en eftersøgning gik i gang. Vi fandt hende en halv time senere. Grædende og meget bange.

Det var ikke en god oplevelse for hende.

De strukturelle rammer

Kan være endnu svære at lære end de fysiske da nogle af dem er implicitte eller skjulte i denne helt nye verden.

Når dit barn starter i o klasse er der første hun skal lære sit skema.

Eller nærmere opbygningen af dagen.

Normalt er hun måske vandt til fra børnehaven at dagen starter med en morgensamling og måske lidt mad.

i skolen starter dagen med timer hvor der skal læres noget.

Der er altså en helt anden forventning til dit barns koncentration.

Samtidig er der en forventning om at hun skal sidde på sin plads og lytte på hvad læren fortæller.

Selvfølgelig er det sådan i o klasse at de starter langsomt op og i starten minder o klasse meget om en børnehave.

Men strukturen er helt anderledes.

Der stille også krav til, at dit barn skal reagere på klokken når den ringer ind efter frikvarter.

Hvilket også er en stor strukturel ændring.

Det betyder at dit barn selv, skal tage ansvar for at komme til time. Hvilket kan være et stort ansvar hvis dit barn aldrig har lært at tage ansvar for sig selv og sine ting.

Da både de fysiske og strukturelle rammer i denne helt nye verden er meget anderledes, bliver det at starte i skole altså en helt ny oplevelse. Og derfor også en overgang til noget andet.

Denne overgang skal du som forældre hjælpe dit barn med.

Hvis du vil vide hvordan du gør det, så husk at læs mit næste blogindlæg.

Vi ses.

Mange hilsner

Trine
Online familierådgivning, hvor du får hjælp til konflikter i familien og børn der har det svært.
© Copyright 2016 - Oxygen - All Rights Reserved
crossmenu