Velkommen tilbage til temaet umodenhed.
Jeg vil i dette indlæg forklare dig forskellen på de 3 forskellige former for umodenhed og hvorfor det er vigtigt at forstå dit barn gennem denne umodenhed.
For det er når vi ikke er bevidst om denne umodenhed at vores børn kommer til at reagere uhensigtsmæssigt.
Følelsesmæssig umodenhed:
Når et barn er følelsesmæssigt umoden handler det ofte om at barnet ikke har lært at være ved sine følelser eller lært hvordan han eller hun skal regulere dem.
Gennem barnets første mange leveår skal vi, som de voksne, hjælpe barnet med at afstemme sine følelser i forhold til intensitet, variation og ved at sætte ord på de forskellige følelser.
Nogle børn har svært ved at lærer dette mens andre børn kommer fra familier hvor de ikke er blevet hjulpet godt nok på vej i forhold til sine følelser.
Det man ofte ser hos følelsesmæssigt umodne børn er at barnet har svært ved at regulere sine følelser, det kan både være glæde, vred, frustration eller ked-af-det-hed.
Særlig oplever man disse børn græder uhæmmet over småting eller eksplodere i vrede over ting som andre børn ville trække på skuldrene af.
Det er altså børn der ikke ved med hvilken intensitet de skal give udtryk for deres følelser hverken i forhold til sig selv eller barnets omgivelser.
Det er også børn der har kropslig uro i forbindelse med følelser og som har svært ved at sætte alderssvarende ord på følelserne.
Motorisk- og sansemæssigt umodne børn:
Er børn der ikke har fået integreret sine sanser godt nok eller børn der er ikke har fået udviklet der motorik alderssvarende.
Fælles for motorik og sanser er at det er forældrenes ansvar at præge barnet.
Der er børn, for eksempel børn med autisme, som har utrolig svært ved sanseintegration og derfor på trods af forældrenes forsøg stadig kan have svært ved høje lyde, mad konsistens eller at få beskidte hænder.
Men ellers så er det vigtigt mens barnet er lille at barnet bliver vendt på hovedet, drejet rundt og tumlet med. Dette skal gøres for blandt andet at stimulere vestibulærsansen.
Vi, de professionelle, ser i dag flere og flere børn der er motorisk og sansemæssigt umodne. Og det gør vi fordi der er kommet en frygt for at gøre noget forkert i forhold til sit barn. Denne frygt skaber en “handle lammelse” så forældrene stopper med at gøre noget, for så har de ikke gjort noget forkert.
Men det resultere i at deres barn bliver understimuleret.
Samtidig har udviklingen med IPads gjort at flere forældre end tidligere placere barnet foran en skærm.
Jeg har hørt om forældre der sætte deres 4 mdr. gamle baby foran IPaden hvilket er helt skævt.
Børn under 1 år skal ikke sidde med en skærm. Det stimulere ikke deres motoriske og sansemæssige udvikling faktisk hæmmer den udviklingen. Og det hæmmer også deres evne til at indgå i relation med andre mennesker.
Du kan læse mit blog indlæg om emner her.
Det man ofte ser hos motorisk og sansemæssige umodne børn er at de er klodset og har svært ved at koordinere deres bevægelser.
De har ofte svært ved at have vådt tøj på også selvom det bare er en dråbe og svært ved at få beskidte hænder.
Jeg ser ofte at disse børn kommer i konflikt med pædagogerne og forældrene når de nægter at lave papmaché, ælte dej eller på anden måde få beskidte hænder. Eller når de voksne synes at det er noget pjat at de skal skifte tøj.
Eller når de for 5. gang vælter deres kop på en dag.
Kognitive umodne børn