I hvert faldet hvis vi sammenligner os med nogle af de andre lande der rangere højt i PISA undersøgelsen. Men er nu også et problem for vi er jo så gode til så meget andet end læsning?
Ja, det er det faktisk!
Og det er det mest af alt fordi vi kunne være så meget bedre hvis vi lærte vores børn noget omkring de to begreber:
Hårdt arbejde og vedholdenhed.
Vores generation er den første generation der er vokset op med begge forældre på arbejdsmarked. Det betyder at vi også er den første generation der har skulle genopfinde forældrerollen helt forfra.
Det gør at mange forældre i dag er utrolige usikre på hvad det vil sige at være en god forældre.
Det betyder også nogle forældre, og det er selvfølgelig ikke dig, er så usikre på hvad de skal at de overlader ansvaret til barnet.
Det er på flere måder utrolig usundt.
Blandt andet fordi dit barn så ikke har en god rollemodel.
Hvis du ikke har en rollemodel der viser dig hvor langt du kan komme hvis du arbejder hårdt og bliver ved også selvom det er svært, så bliver du aldrig god til noget.
Og hvad har det så med læsning at gøre?
Jo, det har det med læsning at gøre, at alle kan blive gode læser med hårdt arbejde og vedholdenhed.
Trygfondens børneforskningscenter har i projektet READ arbejdet intensivt med at finde ud af hvordan man kan højne læselysten og læse evnen hos børn i 2-3 klasse.
Her fandt de ud af at den største effekt kom når forældrene tog ansvar for læsningen og fulgte nogle simple regler.
Disse regler gælder for ælder børn der går i 2-3 klasse men de kan bruges med børn helt ned til 3 år. Du kan læse alt om projektet READ her:
Jo yngre dit barn er jo færre minutter. 20 minutter er lang tid at holde koncentrationen for en 3 årig. Men mærk efter. Virker det som om at dit barn kan holde til det så læs endelig i 20 minutter.
Særlig mindre børn har brug for at blive forberedt på hvad der sker. Når du forbereder dit barn på bogen skaber du større opmærksomhed. Samtidig tuner du dit barn hjerne ind på den kontekst som bogen er. Det betyder at dit barn slipper for at bruge kræfter på at forstå handlingen og derfor kan bruge kræfter på at lære nye ord. Og samtidig få en bedre sprogforståelse.
Stop op i læsningen og besvar de spørgsmål, der opstår. Spørg dit barn om han forstår de svære ord og hvis han ikke gør så forklar dem. Vi voksne tager ofte forgivet at børn spørger hvis de ikke forstår noget men det er ikke altid tilfældet. Hvis han god forstår dem, så lad ham forklar dem for dig. Det giver en øvelse i at formulere sig overfor andre.
Dette er nok den vigtigste regel. Hvis du tvinger dit barn til at læse og han eller du synes det er skrækkeligt så bliver oplevelsen dårlig. Og det er næsten umuligt at lære noget når stemningen er dårlig.
Hvis dit barn er stort nok til selv at læse så er denne regel utrolig vigtigt. Det demotivere nemlig dit barn hvis du retter ham i læsningen. Samtidig kommer han ud af rytmen.
Hvis dit barn ikke kan læse så brug denne regel når han kigger i bøger. Ros ham for at have en bog i hånden og opfordre ham til at “læse” for dig. Lad ham fortælle ud fra billederne eller ud fra hans hukommelse. Det giver også en øget sprogforståelse.
Al læsning er lige værdifuld. Det er ikke vigtigt hvilken bog han vælger. For glæden ved at læse kommer kun når det er hyggeligt.
Det var alt for denne gang.
Mange hilsner
Trine
PS.
Husk at du stadig kan melde dig til mit online kursus “Gør dit barn skoleklar -på bare 5 uger”. Hvor du kan lære meget mere om hvordan du på en sjov og hyggelig måde kan hjælpe dit barn med få færdighederne så han får en god skolestart.
Du kan læse mere
her