Har du overvejet hvilke tegnefilm dit barn ser?

“Tegnefilm, det er jo for børn, så nej det har jeg ikke overvejet!”
Sådan er der mange forældre der siger.
Tegnefilm er nemlig ofte noget vi ukritisk lader vores børn se.
For hvad kan de skade tænker du måske?
Men det kan faktisk skade dit barn at se tegnefilm.
dog kan dit barn også lære noget af at se tegnefilm.
Så hvad er rigtigt og forkert?
Det vil jeg prøve at give dit et indblik i, i dette indlæg
Du har sikkert flere gange set tegnefilm eller animationsfilm sammen med dit barn.
Måske har du skraldgrinet når Tom slår Jerry i hoved med en spade eller når de 3 kakerlakker fra Oggy og kakerlakkerne mishandler katten?
Men har du nogensinde overvejet hvad der sker hos dit barn når han ser disse og andre tegnefilm?
Sikkert ikke!
Men jeg kan fortælle dig at der sker en masse hos dit barn når han ser tegnefilm. Men desværre er det ikke kun gode ting. Heldigvis sker der også gode ting så lad os starte med dem.
Sproglig gevinst
Når dit barn ser gode tegnefilm med talesprog i, sker der en sproglig udvikling. Det at barnet høre ordet og samtidig ser en tegning af ordets betydning. Det giver en kobling i hjernens synapser, mellem selve ordlyden og det visuelle billed af ordet.
Det sker sjældent i den daglige tale hvor vi, som voksne ofte er er meget lidt visuelle og sjældent særlig konkrete når vi taler. Børn derimod og særlig børn i førskolealderen er derimod meget konkrete og visuelle i deres forståelse. Det er de, da de endnu ikke har fået lært en mere abstrakt tænkning.
Børn i førskolealderen har brug for at lære sproget og det sker kun hvis der de høre de forskellige ord og kan sætte det sammen med ordets betydning.
I tegnefilm sker netop dette. Der bliver vist et tog og der bliver sunget en sang om Thomas tog.
Etik og moral
Et andet vigtigt aspekt er at der i mange tegnefilm er en stærk etik og moral. Det er meget tydeligt når der er nogen der gør noget forkert. Både figurerne og fortælleren viser tydeligt at det er forkert og at det ikke er en ønskværdig adfærd. Samtidig bliver der brugt lydeffekter og underlægningsmusik til at forstærke stemningen.
Tænk bare på scenen i “Løvernes konge” hvor den onde Scar lader sin bror Mufasa falde i døden.
Det at tegnefilm er så eksplicitte i deres form gør det nemmer for børn at forstå begreber som rigtig og forkert.
De lærer simpelhed at tolke de udtryk de ser i tegnefilmen og overføre dem til deres eget liv.
Hvis du har set førskolebørn lege sammen er det tydeligt når de er “onde” og “uretfærdige”. Det kan ses på hele deres kropssprog og ansigtsmimik. Børn lære altså at kende forskel på rigtig og forkert ved at se det på tegnefilm.
Men der er også risiko for at børn kan tage skade eller at de får en dårlige opførelse på baggrund af tegnefilm.
Forvirring og hyper
Efter min mening findes der 4 forskellige kategorier af tegnefilm.
De fleste tegnefilm er en kombination af alle 4 kategorier dog vil der altid være en ovevægt af en kategori.
De rolige og de sammenhængende tegnefilm er de tegnefilm hvor tempoet, billedskift, farver og lyd er rolig. Det er tegnefilm som Thomas Tog. Disse tegnefilm giver dit barn mulighed for at registrere alle billeder og lyde uden at bliver forvirret over de hurtige skift.
Dette sker ikke i de hurtige og usammenhængende tegnefilm, hvor skiftene nemlig er meget hurtigere og hvor tempoet og lyden er skruet op.
Det er
Det der sker